FAQ e-recepta. Najczęściej zadawane pytania o recepcie online

Nie otrzymałem/am konsultacji/informacji zwrotnej od lekarza pomimo dokonania płatności. Co mam zrobić?
W przypadku nieotrzymania żadnych informacji z naszej strony (SMS, e-mail, chat, telefon) w ciągu 24 godzin prosimy o kontakt pod adres email: kontakt@erecept.pl. W treści wiadomości prosimy o podanie numeru PESEL, imienia, nazwiska oraz o opisanie całego zdarzenia. Prosimy również sprawdzić folder spam wskrzynce email.
Nie mogę znaleźć leku, którego potrzebuję. Co mam zrobić?
Nie realizujemy e-recept na substancje psychotropowe, odurzające oraz o potencjale uzależniającym. W przypadku stosowania tych leków niezbędna jest konsultacja z lekarzem prowadzącym. Jeżeli Twój lek nie należy do leków wyżej wymienionych zapytaj nas o niego poprzez kliknięcie na przycisk poniżej i wypełnienie formularza. Pamiętaj o podaniu swojego maila zwrotnego, abyśmy mogli Tobie odpowiedzieć.
Wyślij zapytanie
Ile opakowań leku może jednorazowo przepisać lekarz?
Lekarz może wystawić receptę na maksymalnie 3 miesiące terapii. W trosce o Twoje zdrowie po tym czasie zalecamy ponowne wypełnienie formularza, aby ocenić, czy nadal możesz bezpiecznie przyjmować dany lek.
Jak otrzymać e-receptę online?
Po wystawieniu przez lekarza e-recepty otrzymasz ją w formie SMS-a. Zalecenia i informacje od lekarza pojawią się na mailu. Będzie to czterocyfrowy kod, który wraz z numerem PESEL należy podać w aptece. W przypadku gdyby lekarz po analizie danych z formularza nie mógł wystawić recepty, otrzymasz zwrot poniesionych kosztów.
Jakie są koszty wystawienia e recepty?

Koszt konsultacji lekarskiej przeprowadzonej za pomocą formularza wraz z wystawieniem e-recepty to 58,99 zł (czas jej realizacji do 12 godzin roboczych). Natomiast E-recepta Express kosztuje 69,99 zł i realizowana jest do 1 godziny roboczej. W naszej ofercie dostępne są także opcje: recepta na antykoncepcję awaryjną (tabletka "dzień po") - 59,99 zł, skierowanie na tomografię komputerową i rentgen - 69,99 zł, konsultacja telefoniczna (omówienie problemu medycznego z e-receptą czy zwolnienie lekarskie) - 79,99 zł oraz konsultacja ginekologiczna (online). Koszt konsultacji to 99,99 zł. Konsultacja z konkretnym lekarzem to koszt 74,99 zł. W aplikacji mobilnej Erecept.pl konsultacja z możliwością wystawienia recepty online kosztuje 49,99 złotych.

Płatności w serwisie są wykonywane za pośrednictwem PayU.

Ile wynosi czas realizacji zamówienia?
Czas realizacji E-recepty wynosi do 12 godzin od zaksięgowania wpłaty, natomiast E-recepty Express do 1 godziny. Szybkość wystawiania recepty zależy od liczby zgłoszeń oraz dostępności lekarzy.
Czas oczekiwania na receptę wydłuża się. Co należy zrobić?
Jeżeli czas realizacji zamówienia jest dłuższy niż obiecany, proszę przesłać mail zawierający numer zamówienia oraz numer PESEL na adres kontakt@erecept.pl, abyśmy jak najszybciej mogli naprawić nasz błąd.
Błąd na e-recepcie - co zrobić w takim przypadku?
W przypadku wystąpienia błędu na recepcie prosimy o kontakt pod adres e-mail: kontakt@erecept.pl. W treści wiadomości prosimy o podanie imienia, nazwiska oraz opisu błędu, który wystąpił na recepcie.
Czy recepta online może być wystawiona na lek psychotropowy?

Nie realizujemy e-recept na substancje psychotropowe, odurzające oraz o potencjale uzależniającym. W przypadku stosowania tych leków niezbędna jest konsultacja z lekarzem prowadzącym.

W sierpniu 2023 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące leków na bazie substancji psychotropowych. Przed wystawieniem takiej recepty lekarz musi sprawdzić, ile ma wystawionych recept i tych zrealizowanych. Ponadto musi dojść do badania pacjenta (jeśli upłynęło więcej niż 3 miesiące). Recepty na leki psychotropowe muszą być szczegółowo udokumentowane.

Czy Erecept.pl jest bezpieczny?

Tak, usługi medyczne oferowane przez serwis Erecept.pl są w pełni bezpieczne. W naszym zespole pracują doświadczeni lekarze, których priorytetem jest zdrowie pacjenta. Każda konsultacja z pacjentem jest indywidualna i ma zapewnić jak najwyższe standardy leczenia poprzez konsultację medyczną i przepisaną e-receptę.

Czy recepta online jest dostępna dla dzieci?

Placówka Erecept.pl nie wystawia recept i nie konsultuje osób poniżej 18. roku życia.

Czy aby odebrać e-receptę muszę posiadać Internetowe Konto Pacjenta?
Nie, Internetowe Konto Pacjenta nie jest konieczne. Do zrealizowania recepty elektronicznej wystarczy SMS lub e-mail z kodem. Warto jednak rozważyć założenie IKP ze względu na inne wynikającego z jego posiadania korzyści – możliwość sprawdzenia historii swojego leczenia, wglądu do oryginałów e-recept, e-skierowań czy e-zwolnień.
Przez przypadek skasowałem/am wiadomość z kodem
Co ważne, nie tracisz wtedy swojej recepty! Wciąż w każdej chwili możesz odszukać ją w dziale Recepty na Internetowym Koncie Pacjenta. Jeśli nie posiadasz IKP skontaktuj się z nami drogą mailową poprzez wiadomość na adres kontakt@erecept.pl.
Czy aby otrzymać e-receptę muszę spotkać się osobiście lub porozmawiać przez telefon z lekarzem?

Jeśli korzystasz z usług naszej placówki po raz pierwszy, lekarz odbędzie z Tobą rozmowę poprzez telefon lub chat. Istnieje także możliwość przeprowadzenia konsultacji za pomocą wideochatu.

Z każdym pacjentem przeprowadzany jest wywiad medyczny, który pozwoli określić Twój problem zdrowotny, a lekarz zaleci odpowiednie leczenie.

W przypadku pacjentów kontynuujących leczenie - warunkiem udzielenia konsultacji jest dysponowanie przez podmiot leczniczy dokumentacją medyczną.

Czy recepta online jest honorowana przez wszystkie apteki w Polsce?
Tak, recepta online jest honorowana w każdej aptece w Polsce. To oznacza, że pacjent może wykupić leki w dowolnej aptece, udając się z kodem recepty i numerem PESEL. Pod warunkiem, że dana apteka będzie posiadać na stanie przepisane leki. Nie ma natomiast możliwości, by apteka odmówiła obsługi elektronicznej wersji dokumentu. Co więcej, różne leki z jednej recepty można zrealizować w różnych aptekach, ale jeden dany lek musi być wykupiony w tej samej aptece. To duże ułatwienie dla pacjentów przyjmujących leki trudno dostępne.
Czy lekarz może odmówić przepisania leku?

Tak, lekarz ma prawo odmówić wystawienia e-recepty, jeśli uzna po analizie danych z formularza pacjenta, że konieczne jest badanie fizykalne, istnieją przeciwwskazania zdrowotne lub recepta powinna zostać wystawiona na inny lek (bądź podany przez pacjenta dany lek nie jest konieczny do zażycia) czy posiadanie odpowiedniej dokumentacji medycznej (badania). Ponadto do powodów zalicza się:

  • Niewłaściwe zastosowanie. Lekarz może uznać, że lek nie jest przeznaczony do leczenia konkretnego schorzenia pacjenta lub nie ma wystarczających dowodów naukowych na jego skuteczność w danym przypadku.
  • Interakcje lekowe. Lekarz może odmówić przepisania leku, jeśli istnieje ryzyko negatywnych interakcji z innymi lekami, które pacjent już przyjmuje.
  • Przeciwwskazania. Lekarz może odmówić przepisania leku, jeśli istnieją przeciwwskazania wynikające z alergii, wcześniejszych reakcji na lek lub chorób współistniejących.
  • Nadużywanie leków. Lekarz może nie wystawić recepty na dany lek, jeśli istnieje podejrzenie, że pacjent może nadużywać leku lub próbuje uzyskać lek dla kogoś innego.
Co to znaczy OTC?

OTC to skrót od angielskiego terminu "Over-The-Counter", co w tłumaczeniu na język polski oznacza "bez recepty". Leki OTC są lekami, które można kupić bez recepty lekarskiej. Są one uważane za bezpieczne dla stosowania przez większość osób, gdy są stosowane zgodnie z instrukcją.

Mimo że leki OTC są ogólnodostępne, należy stosować się do zaleceń producenta i zwracać uwagę na ewentualne przeciwwskazania oraz możliwe interakcje z innymi lekami. W razie wątpliwości warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Co oznacza litera B na recepcie?

Litera B oznacza "Bezpłatny". Uwaga! Jeżeli cena leku jest równa bądź mniejsza od limitu finansowania, to pacjent otrzymuje go bez żadnych kosztów w aptece. Natomiast, jeśli cena leku przekracza limit, to pacjent musi dokonać dopłaty za pozostałą część ceny w aptece.

Co oznacza litera R na recepcie?

Recepta z oznaczeniem odpłatności "R" oznacza, że pacjent powinien uiścić opłatę w wysokości 3,20 zł za dany lek, wraz z ewentualną dopłatą, która wynika z różnicy pomiędzy detaliczną ceną leku a ustalonym limitem finansowania.

Jakie są sposoby na wystawienie e-recepty?

W pierwszej kolejności należy wybrać preferowaną konsultację (u góry strony) i zamówić konsultację online. Następnie, aby uzyskać receptę online za pośrednictwem serwisu erecept.pl wystarczy wypełnienie formularza medycznego i podanie najważniejszych informacji dotyczących stanu zdrowia, historii leczenia oraz przyjmowanych lekarstw. Ponadto należy podać swoje dane osobowe (dane pacjenta), dzięki którym lekarz udzielający porad online będzie mógł wystawić receptę dla konkretnego pacjenta. Z tego względu nie ma też możliwości zgłaszania się w imieniu innych osób.

Wystawienie recepty online trwa w zależności od wybranej opcji konsultacji, np. lekarz wystawi “Receptę Express” do 1 godziny roboczej.

Po pozytywnej weryfikacji kwestionariusza (formularza) i wystawieniu przez lekarza e-recepty otrzymasz ją w formie wiadomości SMS. Będzie to czterocyfrowy kod, który wraz z numerem PESEL należy podać w aptece. W wiadomości e-mail lekarz prześle zalecenia (schemat dawkowania czy sposób podania) co do stosowania leku.

W przypadku, gdyby lekarz po analizie danych z formularza nie mógł wystawić recepty, otrzymasz zwrot poniesionych kosztów.

Czy wystawienie recepty online jest legalne w Polsce?

Tak, e-recepta jest w Polsce legalna. To bezpieczna możliwość uzyskania e-recepty bez wychodzenia z domu. Serwis erecept.pl oferuje szeroki wybór konsultacji medycznych z wykwalifikowanymi lekarzami, z którymi pacjent może omówić swoje problemy zdrowotne.

Jakie są przyszłe perspektywy dla recept online?

Telemedycyna to gałąź medycyny, która prężnie się rozwija. Tradycyjna recepta została wyparta przez e-receptę. To duże ułatwienie i wygodne rozwiązanie dla osób chorych. Uzyskanie recepty jest szybsze niż tradycyjna wizyta w gabinecie lekarskim. Od 2020 roku recepty wystawiane są tylko w postaci elektronicznej. Konsultacje lekarskie telefoniczne czy internetowe są popularną i preferowaną opcją przez wielu pacjentów, którzy cenią sobie swój czas i komfort. Chętnie jest wybierana m.in. w przypadku przedłużenia recept na leki na choroby przewlekłe (leki stałe) czy tabletki antykoncepcyjne.

Czy e-receptę można zrealizować w aptece bez numeru PESEL?

Nie, aby zrealizować receptę online musisz podać numer PESEL farmaceucie oraz czterocyfrowy kod recepty. W innym wypadku farmaceuta nie wyda leku. Jeśli pokażesz w aptece wydruk informacyjny bądź e-receptę na swoim telefonie, to nie musisz podawać numeru PESEL (farmaceuta może sprawdzić kod kreskowy i go sczytać).

Jak anulować e-receptę?

E-recepta może być anulowana tylko przez lekarza, który wystawił dokument. W takim przypadku recepta online nie może być zrealizowana. Ponadto należy podać powód anulowania e-recepty. Dokument zostanie wyświetlony jako anulowany w wizycie i dokumentacji medycznej pacjenta w “Historii wystawionych recept”.

Jak sprawdzić historię wystawionych e-recept?

Historię wystawionych e-recept sprawdzisz za pomocą Internetowego Konta Pacjenta (IKP). W IKP znajdziemy informacje na temat przeszłego, obecnego czy planowanego leczenia (elektroniczne recepty czy dawkowanie danego leku przepisanego przez lekarza).

Czy e-recepta jest dostępna dla wszystkich?

Tak, e-recepta jest dostępna dla wszystkich osób z nadanym numerem PESEL (i nie tylko, cudzoziemcy także mogą otrzymać receptę online). Po konsultacji z pacjentem, lekarz wystawia receptę w formie elektronicznej uwzględniając stan zdrowotny pacjenta. Serwis erecept.pl udziela konsultacji medycznych pacjentom z numerem PESEL.

Czy recepta online jest dostępna w języku ukraińskim?

Nie, recepta online nie jest dostępna w języku ukraińskim. Elektroniczne recepty są wystawiane w języku polskim. Co ważne, serwis erecept.pl ma opcje strony w języku angielskim, ukraińskim czy rosyjskim, co jest dużym ułatwieniem dla pacjentów z zagranicy, którzy w ojczystym języku mogą przeprowadzić konsultację medyczną. Jednak recepta online będzie miała wypisane informacje w języku polskim.

Jakie są formalności związane z wystawieniem recepty online dla cudzoziemca?

Serwis erecept.pl udziela konsultacji medycznych pacjentom z numerem PESEL.

Recepta online może zostać wystawiona dla pacjenta z zagranicy. Nie trzeba mieć numeru PESEL, aby przeprowadzić konsultację w prywatnej placówce medycznej. W takim przypadku nie ma ubezpieczenia, a leki nie zostaną poddane refundacji (będą 100% płatne). Cudzoziemiec powinien podać inny identyfikator np. numer paszportu czy dowodu osobistego.

Czy recepta online jest ważna w innych krajach UE?

Nie, recepta online nie jest ważna w innych krajach Unii Europejskiej. Aby tak się stało należy poprosić lekarza o wystawienie recepty transgranicznej, którą można zrealizować w innym państwie UE niż to, w którym została wystawiona.

W serwisie erecept.pl nie są wystawiane recepty transgraniczne.

Czy Erecept.pl jest bezpieczny?

Tak, usługi medyczne oferowane przez serwis Erecept.pl są w pełni bezpieczne. W naszym zespole pracują doświadczeni lekarze, których priorytetem jest zdrowie pacjenta. Każda konsultacja z pacjentem jest indywidualna i ma zapewnić jak najwyższe standardy leczenia poprzez konsultację medyczną i przepisaną e-receptę.

Czy recepta online może być wystawiona na lek, który nie jest dostępny w Polsce?

Tak, należy poprosić lekarza o wystawienie e-recepty transgranicznej. Taka recepta może być zrealizowana w Chorwacji, Finlandii, Estonii, Czechach, Portugalii i Hiszpanii (na razie dotyczy aptek z Madrytu, Wysp Kanaryjskich, Kraju Basków, Katalonii, Estremadury, Aragonii, Walencji, Kantabrii, Kastylii i León, Kastylii-La Manchy oraz Andaluzji).

W serwisie erecept.pl nie są wystawiane recepty transgraniczne.

Jak długo trwa wystawienie recepty online?

W serwisie erecept.pl wystawienie recepty online - kosultacja medyczna - trwa do 1-12 godzin roboczych. Czas realizacji konsultacji zależny jest od wybranej opcji recepty.

Jakie są konsekwencje dla pacjenta, który nie odbiera recepty online?

Nie ma konsekwencji za brak wykupienia leków przepisanych na recepcie online. Negatywną konsekwencją niezrealizowania recepty jest jedynie nieotrzymanie zalecanych leków, co może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia lub nieskuteczności zaplanowanej przez lekarza terapii.

Czy recepta online jest dostępna dla osób bez ubezpieczenia zdrowotnego?

Tak, recepta online jest dostępna dla osób bez ubezpieczenia zdrowotnego. Taka recepta powinna zostać wystawiona przez lekarza prywatnej opieki medycznej. Jednak pacjenta nie będzie dotyczyć refundacja leków (odpłatność leków wyniesie 100%).

Jak długo ważna jest recepta?
Przez 30 dni od daty wystawienia jest ważna e-recepta. W przypadku antybiotyków elektroniczna recepta ważna jest przez 7 dni od daty wystawienia.
Czy recepta online jest dostępna dla osób z niepełnosprawnościami?

Tak, recepta online jest dostępna dla wszystkich osób, w tym także dla osób z niepełnosprawnościami. W tym zakresie nie ma żadnych ograniczeń.

Czy recepta online może być wystawiona osobom niewidomym lub słabowidzącym?

Tak, recepta online jest dostępna dla wszystkich osób, w tym także dla osób niewidomych lub słabowidzących. Lekarz po wystawieniu e-recepty podaje czterocyfrowy kod dokumentu, który jest niezbędny do realizacji w aptece. Ponadto należy farmaceucie podać numer PESEL.

Czy recepta online może być wystawiona osobom z dysleksją?

Tak, recepta online jest dostępna dla wszystkich osób, w tym także dla osób z dysleksją.

Czy e-recepta może być wystawiona na leki refundowane?

Tak, recepta online może zostać wystawiona z refundacją. Aby uzyskać e-receptę na potrzebne leki refundowane należy potwierdzić prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Refundowane recepty wystawić mogą lekarze, lekarze dentyści, pielęgniarki i felczerzy. Elektroniczne recepty to odpowiedniki recept papierowych.

Aby lekarz mógł wystawić refundowaną receptę w serwisie erecept.pl, pacjent musi zaznaczyć opcję dodatkową "recepta refundowana" oraz koniecznie musi dołączyć dokumentację potwierdzającą prawo do refundacji leku. Dokumentacja musi zawierać rozpoznanie choroby wraz z kodem choroby (ICD-10). Dokumentacją tą może być:

  • formularz zaświadczenie lekarskie z datą oraz pieczątką lekarza,
  • wydruk wizyty lekarskiej z rejestracji swojej przychodni,
  • wypis szpitalny.

Uprzednio wystawiona recepta z refundacją nie potwierdza prawa do zniżki i na jej podstawie nie wystawiamy recept kolejnych na lek z refundacją.