
Skąd Polacy czerpią wiedzę o lekach? Nowe badanie opinii
To nadal od lekarzy i farmaceutów Polacy czerpią wiedzę o lekach, ale na znaczeniu zyskuje także internet czy nowe technologie jak AI - wynika z nowego badania opinii. Blisko połowa badanych (49%) zawsze sprawdza informacje o przepisanych lekach. Co jeszcze wiemy z nowego badania?

Zaktualizowano: 10.07.2025 9:02
Bibliografia
e-Recepta Express
Do 1 godziny roboczej* Antykoncepcja stała, leki stałe, przedłużenie terapii w chorobach przewlekłych, leki na potencję.Antykoncepcja awaryjna
Do 1 godziny roboczej* Tabletka 'po', tabletka dzień po, tabletka do 72h, pigułka po.Lekarz i farmaceuta autorytetem
Polacy czytają ulotki leków
Większość respodentów (92%) sprawdza informację o przepisanych lekach. Blisko połowa badanych (49%) zawsze sprawdza informacje o przepisanych lekach, np. czytając ulotkę. Kolejne 43% robi to czasami. Tylko 7% respondentów nigdy tego nie robi, a 2% deklaruje, że nie chodzi do lekarza lub nie otrzymuje recept. Dane wskazują, że zdecydowana większość pacjentów interesuje się szczegółami terapii farmakologicznej.

Ulotka i internet źródłem informacji o lekach
Na pytanie “Gdzie najczęściej sprawdzasz informacje o lekach?” większość (59%) wskazała na ulotkę dołączoną do opakowania. Popularne są też wyszukiwarki
internetowe (46%) oraz konsultacje z farmaceutą (40%) i lekarzem (39%). Rzadziej sięgano po portale zdrowotne (24%) czy media społecznościowe (9%).

Opinia innych o leczeniu ma znaczenie - ale nie dla wszystkich
Choć kobiety i mężczyźni równie często konsultują się z farmaceutami (28%), to kobiety częściej niż mężczyźni polegają na rodzinie i znajomych (17% vs. 14%), natomiast mężczyźni częściej niż kobiety sięgają po narzędzia AI (3% vs. 1%) i rzadziej deklarują całkowity brak korzystania z innych źródeł (25% vs. 30%).
Osoby w wieku 25–34 lata najczęściej korzystają z pomocy farmaceutów (35%) oraz wyszukiwarki (20%). Grupa 18–24 lata najczęściej ufa Google (28%) i rodzinie/znajomym (23%), a aż 7% z nich korzysta z forów i grup w mediach społecznościowych.