Konsultacja z E-receptą 49.99 zł już w 15 minut!

Krwawienie podczas przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych - kiedy jest to niebezpieczne?

Antykoncepcja hormonalna jest jedną z najpopularniejszych metod zapobiegających ciąży, a jej skuteczność jest bardzo wysoka. Stosowanie antykoncepcji pozwala zapobiec zapłodnieniu komórki jajowej. Jednak jak każdy lek, może ona powodować pewne skutki uboczne, w tym krwawienie międzymiesiączkowe. Chociaż krwawienie podczas brania tabletek antykoncepcyjnych jest często normalne, istnieją okoliczności, które mogą wskazywać na poważniejsze problemy i należy je wtedy wykluczyć.

Antykoncepcja hormonalna dostępna jest wyłącznie na receptę (recepta online).

Krwawienie podczas przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych - kiedy jest to niebezpieczne?
Autor: Redakcja Erecept.pl 06.05.2024

Przyczyny krwawienia podczas stosowania tabletek antykoncepcyjnych

Tabletki antykoncepcyjne są powszechnie stosowanym środkiem antykoncepcji, który skutecznie chroni przed niechcianą ciążą. Czasami u kobiet stosujących te tabletki, może pojawić się niepokój w związku z występowaniem dodatkowych plamień, co wywołuje pytania dotyczące powodów tych dolegliwości. Do głównych przyczyn zaliczamy:

  • pierwsze miesiące stosowania antykoncepcji hormonalnej,

  • niedokładne przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych,

  • zbyt niska dawka hormonów w tabletkach antykoncepcyjnych,

  • zamiany w schemacie przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych,

  • infekcje lub problemy zdrowotne,

  • palenie papierosów podczas przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych.

e-Recepta Express

Do 1 godziny roboczej* Antykoncepcja, leki stałe, przedłużenie terapii w chorobach przewlekłych, leki na potencję.

Antykoncepcja awaryjna

Do 1 godziny roboczej* Tabletka 'po', tabletka dzień po, tabletka do 72h, pigułka po.

Plamienia na początku stosowania antykoncepcji hormonalnej

Często krwawienie podczas przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych występuje na początku stosowania. Tak zwykle reaguje organizm kobiety na wprowadzenie sztucznych hormonów zawartych w tabletkach.

W tym okresie ciało dostosowuje się do nowego środka antykoncepcji, co może powodować niewielkie plamienia poza zalecanymi przerwami w ich stosowaniu, kiedy występuje krwawienie z odstawienia.

Jeżeli po trzech pierwszych miesiącach krwawienie podczas brania tabletek antykoncepcyjnych się utrzymuje, należy skontaktować się z lekarzem ginekologiem w celu ich zmiany. Trzeba pamiętać, iż nieregularne obfite krwawienia mogą prowadzić do anemizacji pacjentki, z powodu zbyt dużej utraty krwi.

Plamienie lub krwawienie po kilku miesiącach przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych

Przyczyną krwawień po kilku miesiącach stosowania doustnej antykoncepcji hormonalnej może być nieprawidłowe przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych, co może prowadzić do niestabilnego poziomu hormonów we krwi. Jeśli tabletki są pomijane lub przyjmowane w nieregularnych godzinach, może to spowodować krwawienia.

Ważne jest przyjmowanie tabletek o tej samej porze zgodnie z zaleceniami lekarza ginekologa. Za niska dawka hormonów zawarta w niektórych preparatach, może także stanowić przyczynę krwawień.

W przypadku niektórych kobiet, organizm potrzebuje wyższej dawki hormonów, aby utrzymać stabilność endometrium (błony śluzowej macicy), dlatego może wystąpić krwawienie.

Jeżeli dolegliwości nie ustępują, w takim wypadku należy zastosować większą dawkę estrogenów.

Zdarza się, że kobiety zmieniają schemat przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych, na przykład przechodząc z jednej marki tabletek na inną, skracając lub wydłużając okres przerwy między opakowaniami. Te zmiany mogą wpływać na stabilność hormonalną organizmu, co może prowadzić do krwawienia.

W niektórych przypadkach krwawienie przy tabletkach antykoncepcyjnych, spowodowane jest infekcjami narządów płciowych lub innymi problemami zdrowotnymi, takimi jak torbiel jajnika czy choroby tarczycy.

Rodzaje tabletek antykoncepcyjnych a krwawienie śródmiesiączkowe

Rodzaj doustnej antykoncepcji hormonalnej może mieć związek z nieregularnymi krwawieniami. Większość kobiet decyduje się na tabletki dwuskładnikowe jednofazowe, co oznacza, iż w każdej tabletce znajdują się stałe dawki estrogenu oraz progesteronu. Przyjmowanie ich niesie ze sobą mniejsze ryzyko krwawień i są one mniej uciążliwe.

Przeciwieństwem są tabletki jednoskładnikowe. Zawierają one jeden rodzaj hormonu, jakim jest progesteron. Zalecane są one kobietom, które nie mogą przyjmować estrogenów np. pacjentkom z chorobą zakrzepowo-zatorową, palącym papierosy lub karmiącym piersią.

Jednakże ten rodzaj preparatu ma wadę, jaką jest możliwość występowania nieregularnego plamienia, wywołanego wpływem działania progestagenów na błonę śluzową macicy. Aby zmniejszyć ryzyko jego pojawienia, należy zwrócić szczególną uwagę na regularne przyjmowanie tabletek o stałej porze.

Takie czynniki jak nikotyna, wahania masy ciała oraz stres mogą nasilać plamienia.

Kiedy plamienie podczas stosowania tabletek antykoncepcyjnych wymaga konsultacji lekarskiej?

Chociaż większość przypadków krwawienia podczas brania tabletek antykoncepcyjnych jest normalna, istnieją pewne sytuacje, które mogą wskazywać na poważniejszy problem zdrowotny. Należy skontaktować się z lekarzem, jeśli:

  • pojawiło się obfite krwawienie: krwawienie jest tak silne, że musisz zmieniać podpaski lub tampony co godzinę przez kilka godzin, to powinnaś natychmiast skontaktować się z lekarzem ginekologiem;

  • krwawienie jest długotrwałe: jeśli krwawienie trwa dłużej niż tydzień lub pojawia się nieregularnie między cyklami;

  • krwawienie jest bolesne;

  • krwawienie pojawia się po stosunku: jeśli plamisz po seksie, może to wskazywać na problem taki jak infekcja lub stan zapalny;

  • inne objawy: jeżeli krwawieniu towarzyszą inne objawy - zawroty głowy, silne zmęczenie, ból w klatce piersiowej, duszność, powinnaś natychmiast skonsultować się z lekarzem ginekologiem.

Co robić, gdy zaobserwujemy plamienie przy tabletkach antykoncepcyjnych?

Jeśli zauważysz plamienie podczas stosowania tabletek antykoncepcyjnych, warto skonsultować się z ginekologiem. Będzie on w stanie ocenić sytuację i udzielić odpowiednich wskazówek. Niezależnie od tego, czy plamienie jest niewielkie czy występuje intensywne krwawienie, ważne jest omówienie tego zjawiska z profesjonalistą.

Kontynuuj przyjmowanie tabletek zgodnie z zaleceniami lekarza, nawet jeśli występuje plamienie. Tabletki nadal będą chronić przed ciążą, a organizm może potrzebować czasu, aby dostosować się do nowego środka antykoncepcji. Ważna jest regularność przyjmowania tabletek.

Sprawdź, czy przyjmujesz tabletki antykoncepcyjne zgodnie z zaleceniami. Niedokładne przyjmowanie antykoncepcji hormonalnej może prowadzić do niestabilnego poziomu hormonów we krwi, co z kolei może powodować plamienie między okresami oraz nieregularne miesiączki.

Upewnij się, że przyjmujesz tabletki o stałych porach i nie pomijasz żadnych dawek. Jeśli plamienie jest uporczywe lub nieustępujące, warto porozmawiać z lekarzem na temat możliwości odstawienia danej marki i zmienić tabletki.

Istnieje wiele różnych opcji dostępnych na rynku, a niektóre mogą być bardziej odpowiednie dla twojego organizmu i skutecznie kontrolować krwawienie między okresami.

Należy pamiętać, że jeżeli zauważysz zmiany w swoim ciele i zaobserwujesz inne objawy towarzyszące plamieniu, takie jak silne bóle brzucha, gorączka czy nietypowa wydzielina z pochwy, skonsultuj się z lekarzem w celu przeprowadzenia badań.

W niektórych przypadkach plamienie podczas brania tabletek antykoncepcyjnych może być spowodowane innymi czynnikami niż sam środek antykoncepcyjny. Może to być wynikiem infekcji przenoszonych drogą płciową, stanów zapalnych, zakażeniem szyjki macicy lub innych problemów zdrowotnych.

Jeśli plamienie podczas brania tabletek antykoncepcyjnych powoduje niepewność, co do skuteczności antykoncepcji, należy zastosować dodatkowe metody antykoncepcyjne takie jak prezerwatywy. Zapewni to dodatkowe zabezpieczenie przed niechcianą ciążą.

Regularne wizyty kontrolne u ginekologa są ważne dla monitorowania skuteczności tabletek antykoncepcyjnych i rozwiązywania wszelkich problemów, takich jak plamienie między okresami.

Podczas wizyty lekarz będzie mógł dostosować dawkę tabletek lub zalecić inne środki antykoncepcyjne, jeśli będzie to konieczne.

Podsumowanie

W przypadku pojawienia się plamienia podczas stosowania tabletek antykoncepcyjnych, ważne jest, aby nie lekceważyć tego zjawiska, ale również nie wpadać w panikę. Skonsultuj się z lekarzem, monitoruj objawy i dbaj o regularne przyjmowanie tabletek.

Najlepiej to lekarz będzie w stanie udzielić ci wskazówek dotyczących dalszych działań i dostosować terapię antykoncepcyjną do twoich indywidualnych potrzeb. Pamiętaj, że każde ciało reaguje nieco inaczej na tabletki antykoncepcyjne, dlatego ważne jest znalezienie optymalnego rozwiązania dla siebie przy wsparciu medycznym.

Bibliografia

  1. Bogdana Niesłuchowska-Frydrych, Agata Sobocińska-Mirska, "Zaburzenia miesiączkowania u dziewcząt i młodych kobiet a problem antykoncepcji", Borgis - Nowa Medycyna 8/2000

  2. Grażyna Jarząbek-Bielecka, Wojciech Trusz, Grzegorz Bręborowicz, Witold Kędzia, Małgorzata Mizgier, "Krwawienia młodocianych i inne problemy związane z krwawieniami w ginekologii z uwzględnieniem aspektów medycyny rodzinnej", Borgis - Medycyna Rodzinna 3/2019

  3. Piotr Skałba, "Monitorowanie kobiet z wieloletnią antykoncepcją hormonalną", [w:] Borgis - Nowa Medycyna 1/2004

Inni czytali również