Konsultacja z E-receptą 49.99 zł już w 15 minut!

Jak wykupić receptę z kodem online?

Recepty online stają się coraz popularniejszą formą wypierającą z obiegu klasyczne recepty w formie papierowej. Przy pomocy kodu recepty i numeru PESEL pacjenta można zrealizować e-receptę w aptece. Internetowe Konto Pacjenta umożliwia dostęp do e-recept o każdej porze dnia gdziekolwiek jesteś, wystarczy dostęp do internetu. To szczególnie ważne dla pacjenta, który leczy chorobę przewlekłą czy stosuje antykoncepcję hormonalną.

Konsultacja telefoniczna
Omów swój problem medyczny z lekarzem i uzyskaj leczenie, E-receptę, E-zwolnienie.
Jak wykupić receptę z kodem online?
Autor: Redakcja Erecept.pl 25.07.2024

Czym jest e-recepta?

E-recepta, znana również jako elektroniczna recepta, to elektroniczny odpowiednik tradycyjnej, papierowej recepty wydawanej przez lekarza. To forma, która umożliwia bezpieczne i szybkie przekazywanie informacji o przepisanym leczeniu do aptek. Zazwyczaj elektroniczna recepta jest ważna przez 30 dni od daty wystawienia. Ważność recepty może różnić się od rodzaju przypisanego leku, np. e-recepty wystawione na preparaty immunologiczne można zrealizować w ciągu 120 dni.

E-recepta eliminuje konieczność pisania recepty ręcznie przez lekarza. Lekarz wystawia receptę, która jest bezpośrednio przekazana do systemu informatycznego. Dzięki temu pacjent może odebrać przepisane leki, bez potrzeby fizycznego przedstawiania papierowej recepty.

W praktyce lekarz wprowadza informacje o przepisanych lekach do systemu elektronicznego, a następnie generuje e-receptę, która jest przesyłana do bazy danych dostępnych dla aptek. Farmaceuci, po podaniu kodu i numeru PESEL przez pacjenta, mogą odczytać e-receptę z systemu i wydać przepisane leki pacjentowi. Co ważne, jedna e-recepta może być realizowana w jednej aptece.

e-Recepta Express

Do 1 godziny roboczej* Antykoncepcja stała, leki stałe, przedłużenie terapii w chorobach przewlekłych, leki na potencję.

Antykoncepcja awaryjna

Do 1 godziny roboczej* Tabletka 'po', tabletka dzień po, tabletka do 72h, pigułka po.

Jakie są zalety e-recepty?

Elektroniczne recepty ułatwiły funkcjonowanie ochronie zdrowia i pacjentom. E-recepta ma wiele zalet, takich jak zwiększenie bezpieczeństwa przepisywania leków, ograniczenie ryzyka błędów wynikających z nieczytelnego pisma, łatwiejsze przetwarzanie danych dotyczących recept przez apteki oraz wygodniejsze odbieranie leków przez pacjentów.

Ponadto e-recepty mogą być łatwo przechowywane i odzyskiwane, co ułatwia monitorowanie historii farmakoterapii pacjenta. Dużą zaletą jest również minimalizowanie odpadów makulatury powstałych wskutek wypisywania recept papierowych.

Wprowadzenie e-recepty ma na celu usprawnienie procesu przepisywania i realizacji recept, poprawę bezpieczeństwa pacjentów oraz zwiększenie efektywności systemu opieki zdrowotnej.

Jak wykupić leki na receptę online?

Aby zrealizować receptę online , należy udać się do apteki i podać farmaceucie kod e-recepty oraz numer PESEL osoby, na którą została wystawiona recepta. Dzięki tym informacjom farmaceuci mogą zobaczyć listę przepisanych leków oraz liczbę opakowań leku.

Jeśli natomiast masz e-receptę w aplikacji "mojeIKP" (Internetowe Konto Pacjenta), po prostu pokaż farmaceucie kod QR znajdujący się w aplikacji do zeskanowania (nie będzie potrzebne podawanie numeru PESEL).

Możesz też podać farmaceucie 4-cyfrowy kod otrzymany w SMS-ie (w takim przypadku konieczne będzie podanie numeru PESEL).

Czy potrzebny jest dowód osobisty, aby zrealizować e-receptę?

Do wykupienia przepisanych leków nie potrzeba dowodu osobistego. W aptece stacjonarnej wystarczy przedstawić kod znajdujący się na e-recepcie (pin e-recepty) oraz numer PESEL osoby, której przepisano leki na receptę.

Czy można wykupić e-receptę wypisaną na inną osobę?

Za pomocą recept elektronicznych można kupować leki na receptę, które zostały przepisane przez lekarza dla innej osoby. Należy wówczas podać kod recepty oraz numer PESEL pacjenta, na którego zostały wypisane leki.

Gdzie znajdę kod e-recepty?

Kod e-recepty dostępny jest m.in. na wydruku informacyjnym, który dostępny jest na życzenie. Papierowy wydruk informacyjny otrzymamy, jeżeli poprosimy o to lekarza w gabinecie. E-receptę zrealizujesz na podstawie 4-cyfrowego kodu, który otrzymasz e-mailem lub SMS-em, w zależności od tego, jaką opcję wybierzesz na swoim Internetowym Koncie Pacjenta.

Ponadto można przedstawić kod QR e-recepty (kod QR to dwuwymiarowy kod kreskowy, który pozwala przejść do strony internetowej, aplikacji lub innej funkcji) znajdujący się na Twoim telefonie w aplikacji mojeIKP.

Jak skonfigurować Internetowe Konto Pacjenta, aby otrzymywać kod recepty?

Aby otrzymywać kod recepty, należy zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta. Następnie wejść w zakładkę "Moje konto" i przejść do edycji swoich danych. W następnym kroku można zaznaczyć, czy chce się otrzymywać kod recepty w wiadomości SMS czy wiadomości typu e-mail. W zależności od preferowanego kanału kontaktu, należy podać swój numer telefonu lub adres e-mail. W ostatnim etapie trzeba zapisać zmiany, klikając przycisk "Zapisz".

Po skonfigurowaniu w ten sposób Internetowego Konta Pacjenta, kod e-recepty powinien przychodzić w wiadomości SMS lub e-mail w ciągu kilku minut po wystawieniu przez lekarza elektronicznej recepty.

Kto może korzystać z Internetowego Konta Pacjenta?

Osoby, które są pełnoletnie i mogą potwierdzić swoją tożsamość w internecie za pomocą profilu zaufanego, usługi bankowej mojeID lub e-dowodu, mają dostęp do Internetowego Konta Pacjenta (IKP).

Każda osoba, posiadająca numer PESEL, ma możliwość założenia IKP. Osoby niepełnoletnie, które ukończyły 16 lat, również mają dostęp do swojego IKP, ale nie mogą podejmować decyzji dotyczących wyboru lekarza czy przeprowadzenia zabiegów.

Co powinno znajdować się na e-recepcie?

W Polsce istnieją dwa rodzaje recept: elektroniczne i papierowe, które obecnie funkcjonują równocześnie. Większość recept ma obecnie postać elektroniczną, chociaż w niektórych sytuacjach nadal wystawiane są recepty papierowe. Bez względu na formę, każda recepta musi zawierać określone dane.

Zarówno na papierowych, jak i elektronicznych receptach powinny znajdować się informacje dotyczące pacjenta, podmiotu wystawiającego receptę, czyli lekarza, felczera, pielęgniarki itp., oraz produktu, na który wystawiona jest recepta. Ponadto muszą być umieszczone - data wystawienia recepty oraz numer recepty. W niektórych przypadkach nie wymaga się numeru recepty, gdy realizowana jest recepta papierowa.

Te zasady są określone w ustawie Prawo farmaceutyczne. Szczegółowe informacje dotyczące recept papierowych i e-recept (np. wzór recepty papierowej, specjalne wymagania dotyczące recept na określone leki itp.) są uregulowane przez odpowiednie rozporządzenia.

Jeśli na recepcie brakuje jakichkolwiek danych, nie będzie można jej zrealizować w aptece. Jeżeli nie jest to wynik pomyłki lub pośpiechu, należy zgłosić ten fakt odpowiednim organom. Ponieważ istnieje ryzyko, że mogło dojść do sfałszowania recepty .

Bibliografia

1. Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, [online], [dostęp 24. maja 2023], dostępny w internecie:
https://www.gov.pl/


2. Serwis Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, [online], [dostęp 24. maja 2023], dostępny w internecie:
https://pacjent.gov.pl/


Inni czytali również